پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ غفلت و کجاندیشی در نفی توصیف خداوند در عرفان حلقه باعث شده است که اسامی خداوند در این فرقه نادیده گرفته شود و حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» را کنار گذاشته و در تمام سرآغازها جملهی «به نام بینام او» گفته میشود.
بنیانگذار فرقه حلقه فلسفهی این دیدگاه را اینگونه توضیح میدهد: «پس انسان با رشد ذهنی که داشته است الآن هوشمندی را میفهمد و ما میتوانیم راجع به بی نامی خدا صحبت کنیم. ده سال پیش نمیتوانستیم… ولی این مرحله را که پشت سر گذاشتیم ، بعد در آن جا که یاد این دوران میافتیم میگوئیم راستی ما یک زمانی برای خدا اسم گذاشته بودیم، ما یک زمانی بت میپرستیدیم، از خودمان تعجب میکنیم که ما یک زمانی بت میپرستیدیم، مگر میشود کسی باور کند که ما ساعتها در مقابل یک بت، گریه و زاری میکردیم، التماس میکردیم. فرق نمیکند، آنها، ما بودیم.»[1]
اما فلسفه نگفتن نام خدا در عرفان حلقه از دیدگاه ما این است که؛ در آیات و روایات متعددی برای خدا نامهایی ذکر شده است. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى؛ [اسراء/110] بگو: اللّه را بخوانید یا رحمان را، هر کدام را بخوانید، (ذات پاکش یکى است؛ و) براى او بهترین نامهاست!» و همچنین خداوند میفرماید: «وَ لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛[الأعراف/۱۸۰] و براى خدا، نامهاى نیک است؛ خدا را به آن (نامها) بخوانید! و کسانى را که در اسماء خدا تحریف مىکنند، رها سازید! آنها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مىدادند، مىبینند!» چرا درحالیکه قرآن فرموده نامهای نیکو برای خداست «لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى [طه/8] نامهای خوب از آن اوست»، عرفان حلقه نمیخواهد از این نامهای نیکو استفاده کند؟ جالب اینکه قرآن نقطه مقابل عرفان حلقه را دستور داده و میگوید: «وَ للهِ الاَسمَاءُالحُسنی فَادعُوهُ بِهَا [اعراف/180] خدا را با نامهای نیکویش صدا کنید و او را با همین نامها بخوانید». جالبتر آنکه در روایات تاکید شده اگر خدا را با نامهایش بخوانید دعایتان به استجابت میرسد. نکتهای مهم مطلب که باید تذکر داده شود این استکه طبق روایات اسماء خدا و ذکر آنها باعث میشود قوای شیطانی یا همان اجنه و شیاطین (که در عرفان حلقه آنها را موجودات غیر ارگانیک میخوانند) از انسان دور شوند. اما عرفان حلقه که ادعای دور کردن اینگونه نیروها را دارد در حقیقت با نفی این مورد(نفی اسماء و صفات)، بسترساز ورود اینگونه نیروها به زندگی انسان شده است! البته حلقویها بهطور زیرکانه از این مطلب استفاده کردند؛ آنها بعد از اینکه قوای شیاطین را وارد زندگی انسان کردند، و افرد حضور آنها را حس کرد، به فرد میگویند این امراضی است که از قبل وجود داشته است و حال باید برون ریزی صورت بگیرد!
پینوشت:
[1]. دوره ششم، محمد علی طاهری، سلسله مباحث عرفان کیهانی، بیتا، بیجا، ص ۹۱.
منبع : سایت پاسخگویان
همه چیز از همه جا در جام جهان بین...
ما را در سایت همه چیز از همه جا در جام جهان بین دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 160 تاريخ: پنجشنبه 5 دی 1398 ساعت: 8:08